About this blog

Tuesday 11 October 2011

Mengenali Rekorder

         Adik-adik, sudah kita belajar rekorder sejak tahun 4, tetapi , adakh adik-adik betul-betul mengenal apakah rekorder sebenarnya?Dengarlah penjelasan cikgu...
         Rekorder adalah alat muzik yang paling umum dan senang dibelajari oleh seseorang kanak-kanak. Ia merupakan salah satu alat muzik yang dikatagori dalam kelompok AEROPHONE atau alat muzik tiup. Nada sesuatu rekorder adalah tergantung kepada lubang-lubang yang terdapat di atas badan sesebatang rekorker.

Rekorder merupakan alat muzik yang wajib dibelajari oleh semua murid tahap 2 di Malaysia. Selain daripada mengambil ujian teori, ujian praktikal memain rekorder juga diamalkan.
Terdapat sejumlah 8 lubang di atas sebatang rekorder, di mana 7 lubang dapat dilihat jelas di bahagian atas , dan satu pula tersembunyi di bawah.


                            Sumber gambar: google image
 
Di Malaysia, rekorder umum yang dibagai adalah rekorder yang mempunyai nada C’.Namun, nada C’ dapat dipertingkatkan kepada nada # dan sebagainya dengan mengawal nadanya dengan cara menutup atau menutup separuh lubang di bahagian bawah rekorder.

Penggunaan lidah untuk mengawal kepanjangan nada dalam peniupan rekorder adalah aspek yang paling penting. Pengawalan nada dengan menutup mulut sesebatang rekorder yang baik dapat menghasilkan muzik yang tepat.


0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...