About this blog

Monday 26 September 2011

Berita Harian Online | Pendidikan terhadap semua kaum adil: PM

Pendidikan terhadap semua kaum adil: PM
Oleh Fazli Abdullah dan Faridzwan Abdul Ghaffar

2011/09/26

SEBAHAGIAN pelajar mengibarkan Jalur Gemilang sebelum Najib memulakan Kayuhan Amal 1Malaysia Untuk Pelajaran 2011 di Straits Quay, Tanjong Tokong, Georgetown, semalam.
SEBAHAGIAN pelajar mengibarkan Jalur Gemilang sebelum Najib memulakan Kayuhan Amal 1Malaysia Untuk Pelajaran 2011 di Straits Quay, Tanjong Tokong, Georgetown, semalam.
GEORGETOWN: Datuk Seri Najib Razak memberi jaminan kerajaan akan terus bersikap adil dalam bidang pendidikan kepada semua kaum, termasuk masyarakat Cina tanpa mengira fahaman politik demi masa depan generasi baru.

Perdana Menteri berkata, komitmennya mengenai perkara itu tidak berubah, malah kerajaan sentiasa menyokong dan membantu sekolah Cina sejak negara mencapai kemerdekaan.
Beliau turut mengiktiraf serta bangga dengan peranan dan sumbangan masyarakat Cina terhadap penambahbaikan dalam bidang pendidikan negara.
Najib memberi contoh ketika menjadi Menteri Pelajaran, beliau mengambil langkah berani menggugurkan kuasa Menteri Pelajaran untuk menukarkan status Sekolah Rendah Jenis Kebangsaan (SRJK(C) dan SRJK(T) kepada sekolah kebangsaan (SK) yang diperuntukkan dalam Seksyen 21(2) Akta Pelajaran 1961.

Walaupun ada pemimpin ketika itu menasihatinya tidak menggugurkan kuasa Menteri Pelajaran dalam akta itu, Najib tetap melaksanakannya dan kesan positifnya ialah meluaskan kepelbagaian dalam sistem persekolahan negara.

Sehingga kini, sekolah Cina berjaya menarik hampir 56,000 pelajar Bumiputera daripada 612,000 pelajar di sekolah itu, sekali gus memberikan mereka kelebihan termasuk dalam perniagaan kerana menguasai bahasa Mandarin.

Saya komited untuk berlaku adil kepada semua rakyat Malaysia demi masa depan anak kita, katanya ketika berucap melancarkan Kayuhan Amal 1Malaysia Untuk Pelajaran 2011 anjuran syarikat akhbar Kwong Wah Yit Poh, di Straits Quay, Tanjong Tokong di sini, semalam.
Perdana Menteri turut menyerahkan sumbangan RM16 juta kepada 15 sekolah menengah kebangsaan dan persendirian Cina di Pulau Pinang yang disumbangkan oleh 1Malaysia Development Berhad (1MDB) dan orang ramai.

Hadir sama Menteri Pelancongan, Datuk Seri Dr Ng Yen Yen; Ketua Menteri, Lim Guan Eng; Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Tan Sri Dr Koh Tsu Koon; Pengerusi Badan Perhubungan UMNO Pulau Pinang, Datuk Zainal Abidin Osman serta Pengerusi Kwong Wah Yit Poh, Datuk Ong Gim Huat.

Najib juga berkata, masyarakat Cina yang terkenal dengan nilai kerajinan, kerja keras dan jimat cermat hari ini perlu ditambah dengan sifat tidak mementingkan diri serta dedikasi kepada pembelajaran. Saya juga teringat kata-kata orang Cina... tidak kira betapa miskin kita, kita tidak bertolak ansur dengan pendidikan, katanya.







 
T

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...